stalltokig

Alla inlägg den 5 januari 2011

Av Ida Lövgren - 5 januari 2011 21:53

  

Till personer som berömmer hästarna under sin ridning med rösten! :D

Jag berömmer ofta med rösten genom att t ex säga "BRAAAA", för att det är ju lite svårt att klappa hästen på halsen medans man kanske galopperar XD 

Men sen finns det dom som inte gör det...

Jag tycker att man ska göra det några gånger under ridpasset så att hästen vet vad den gjorde rätt. Så då istället för att berömma mycket i slutet (som man alltid ska göra), så kan man också berömma under ritten, för då vet hästen mycket bättre vad det var som gick bra och som den gjorde rätt =)

Glitter Words

Av Ida Lövgren - 5 januari 2011 21:05

Idag var det dags för årets första lektion! :D

Vi hade dressyr och jag hade Spectrum <3

Det otroliga var att vi bara var sex stycken! :O

Vi värmde upp med att öka och minska i skritt och trav (ökad trav, minskad trav o.s.v)

Där gick han jättefint bara att han var lite trög...:P

Sen så skulle vi (i trav) vända rätt upp vid A och sen vid C gå varnnan gång till vänster (H), och varannan gång till höger (M).

Vid H skulle vi trava fram till E där vi skulle sakta av till skritt och sen komma upp i trav igen. Och vid M skulle vi galoppera :D

Där gick han jättefint med lugn och fin galopp ^^

Sen bytte vi varv och gjorde samma sak. Där gick han också kanon, bara att han snubblade ganska rejält vid en galopp...:S

Som tur var så ramlade jag inte av och Spectrum skadade sig inte, men pappa fick det på film... XD

Hela lektionen flöt på bra, och jag tyckte att det gick jättebra med Spectrum ^^

När lektionen var slut så pratade A-L med oss alla (som hon alltid gör), om hur lektionen gick  :)

Det ENDA negativa hon sa till mig var att jag skulle ha använt spöt lite mer (han var som sagt ganska trög ibland) och att jag skulle fram med bröstet lite, inget mer än det sa hon! :O

Jag trodde själv att jag hade många fler fel än det!

Hon sa också att jag och Spectrum passar bra ihop och att jag rider honom jätte bra, och att han gick i ett fint tempo i ökningarna! :D Alla dom orden är STORA byggklossar i mitt självförtroende-torn! ;)

Jag är jättenöjd med lektionen! ^^ 


Ps. Jag fick också ett tips om hur jag ska få Spectrum att inte bli så tung i huvudet, det får jag testa nästa gång! ;)


Här är den korta filmen med dålig kvalité som visar hur det såg ut när Spectrum snubblade...:S

Glitter Words

Av Ida Lövgren - 5 januari 2011 20:41

Dagens Grimas :P

   Glitter Words

Om mig

 

 bloglovin

Jag är en sprallig tjej på snart 13 sommrar som älskar allt som har med hästar och djur att göra! :D

På den här bloggen står HÄSTAR och RIDNINGEN i fokus, något jag brinner för. Här kommer jag skriva om allt som händer i stallet på Hamre Ridskola, ridlektionerna, stalljobbet på helgerna och sköthästen Drutten. Även en blogg om min vanliga vardag.

//Ida

bloglovin 

          

Bilder

                 

 

Kategorier

Omröstning

Hur hittade du hit? =)
 Via annan blogg
 Via bloggplatsen
 Via ifokus.se
 Via sökning
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Besöksstatistik

Alexandra och Maszerati

  

Felicia

sök


Ovido - Quiz & Flashcards